Как мы сообщали ранее, в Запорожской области границы трех городов признаны территорией карантинной зоны. Проезд разрешен лишь некоторым людям. За нарушение карантинного режима полиция обещает штрафовать от 17 тысяч гривен.
Впрочем, мелитопольский адвокат Андрей Беляев, на своей странице в Facebook провел правовой ликбез.
— В качестве бесплатной правовой помощи мелитопольским «сталкерам» в случае составления на них административного протокола по ст.44-3 КУПАП за проникновение в «ЗОНУ «. («Пикник на обочине» Аркадий и Борис Стругацкие).
Если нет средств на адвоката, а вам угрожают штрафом от 17 до 34 тысяч, то напишите название суда, фамилию судьи, номер дела , свои данные, слово «Пояснення», и просто впишите туда этот текст, добавив внизу весомую причину куда и зачем ехали. Число и подпись, — дает пошаговую инструкцию адвокат.
Конституція України
Ст.19 Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ст.33 Кожному гарантується свобода пересування, які встановлюються законом.
Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб»
Ст.29. Карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України. У рішенні про встановлення карантину зазначаються межі відповідної території карантину, затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов’язки, що покладаються на них.
Ст. 30. На територіях, де встановлено карантин, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування надається право установлювати особливий режим в’їзду на територію карантину та виїзду з неї громадян і транспортних засобів, а у разі необхідності — проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних засобів та вантажів. Створювати на в’їздах і виїздах із території карантину контрольно-пропускні пункти, установлювати особливий порядок проведення профілактичних і протиепідемічних, у тому числі дезінфекційних, та інших заходів.
Але ст.30 не надає місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування права забороняти свободу пересування визначену в ст.33 Конституції.
Не зважаючи на вищезазначене, Протоколом №10 від 06.04.2020 Регіональної комісії з питань техногенно – екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Запорізької області, міста Запоріжжя, Мелітополь та Бердянськ визнанні межами карантинної зони, не зважаючи на те, що повноваження встановлювати карантин в межах конкретної території належать лише КМУ, який своєю Постановою №211 від 11.03.2020р вже запровадив карантин на території всієї держави. П.3.7 Протоколу встановлено заборону на в’їзд та виїзд громадян та транспортних засобів, місця проживання яких не зареєстровано на території карантинної зони.
Повноваження щодо встановлення місцевими органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування саме «карантинних зон» містяться в Законах України «Про карантин рослин» та «Про ветеринарну медицину», які в даному випадку застосуванню не підлягають.
Зазначене рішення комісії виходить за рамки її повноважень визначених ст.5 Постанови КМУ України №409 від 17 червня 2015 року «Про затвердження Типового положення про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій», та є прямим порушенням ст.19 та 33 Конституції України.
Крім того, рішення Комісії грубо порушує ст 2. Закону України « Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», де зазначено, що громадянам України гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території. Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами України, або підставою для їх обмеження.
Рішення комісії робить неможливим попасти до місця свого фактичного мешкання, якщо воно знаходиться в зоні карантину, громадянам, місце реєстрації яких знаходиться поза цією зоною, та навпаки.
Рішення комісії грубо порушує ст.43 Конституції України де закріплено право громадян на труд, якщо вони працюють в зоні карантину, а мешкають поза неї, та навпаки.
Комісія повинна була б діяти відповідно до положень ст. 32. Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» якою їй надано право встановлювати обмежувальні протиепідемічні заходи, коли в окремому населеному пункті, виник спалах інфекційної хвороби або склалася неблагополучна епідемічна ситуація, що загрожує поширенням інфекційних хвороб. Обмеженням підлягають ті види господарської та іншої діяльності, що можуть сприяти поширенню інфекційних хвороби, але не конституційне право громадян на свободу пересування, право на труд, право вільно обирати місце проживання.
Згідно ст.60 Конституції України Ніхто не зобов’язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази. За віддання і виконання явно злочинного розпорядження чи наказу настає юридична відповідальність.